De boeken

“Een Groninger pastorie in de storm”

Het boek beleefde dertien drukken en is vertaald in het Duits, Fins en Engels. Alleen de Engelse vertaling is nog nieuw verkrijgbaar. ISBN 978-1-911473-76-3

Een Groninger pastorie in de storm

Uitgever: Uitgeverij van Wijnen, Nederlandstalig, 366 pagina’s, ISBN9789051940435
Koop online bij Bol.com

OORLOGEN & OCEANEN

Gefeliciteerd Erik Ader!
De oud-voorzitter van onze Stichting Erik Ader heeft een prachtig boek geschreven. Oorlogen & oceanen.  Een familiegeschiedenis. Het vertelt een diepgaand verhaal over zijn zoektocht naar een duidelijker beeld van zijn vader en zijn broer. De verhalen over de jeugd van de beide broers brengen ook hun moeder dichterbij die onze stichting in het leven heeft geroepen. De missionaire gedrevenheid van vader komt voor het voetlicht. Het had niet veel gescheeld of ds. Ader en zijn vrouw hadden niet de pastorie van Drieborg maar een zendingspost in Caïro betrokken. De roeping om zielen te redden in Oost-Groningen veranderde ingrijpend toen het erom ging joodse mensenlevens te redden. De dramatische gevolgen zijn bekend. Maar de trouw aan de oorspronkelijke passie voor het brengen van het Evangelie hield zijn moeder voor de rest van haar leven aan Drieborg en omgeving gekluisterd. De zonen erfden de reislust van hun vader en zeilden de hele wereld over.
In het derde en grootste deel van het boek vertelt Erik over zijn ervaringen als diplomaat in Beiroet en zijn eigen reizen naar Israël, Egypte en de Palestijnse gebieden, in de voetsporen van zijn vader en ook een beetje zijn moeder. Hij spreekt voormalige onderduikers, maar speurt ook naar de bewoners van de verwoeste dorpen onder het ‘ds. Aderbos’ dat ter ere van zijn ouders in Israël is geplant. Het boek eindigt met zijn schenking en planting van een alternatief ‘ds. Aderbos’ op Palestijns grondgebied, als symbolische compensatie van het leed van de verdreven Palestijnen.
Zo maakt onze stichting deel uit van een steeds verder uitdijende ‘familie’ van monumenten van steen, van bomen en van boeken ter nagedachtenis aan het bijzondere echtpaar ds. Ader.
Graag wensen we ons erelid bij het verschijnen van dit monumentale boek van harte succes.

Harmen Jansen, voorzitter  (november 2020)

Uitgever: Querido Fosfor, Nederlandstalig, 408 pagina’s
EAN 9789021422237